HAR DU ET ÅNDELIG HJEM?

HAR DU ET ÅNDELIG HJEM?

Del 1

En nyfødt baby trenger et trygt hjem der den blir matet, tatt hånd om og vist masse med omsorg og kjærlighet. Det samme gjelder en som nettopp har tatt imot Jesus. Han eller hun er som en nyfødt baby. Dessverre er det en del kristne som ber med noen til frelse uten at de sørger for en form for oppfølging enten av dem selv eller noen andre. Det er som å legge en baby på gaten.

Først vil jeg skrive til dere som er ute på gater og plasser for å vitne om Jesus. Jeg kaller dere for fiskere og jeg bruker å si at dere får fange fisken, så skal jeg rense den. Det er en liten spøk, men det har å gjøre med de ulike kallelsene vi har. Jeg blir veldig glad når noen blir frelst, men jeg er ikke kallet til å fungere som evangelist. Vi er alle kallet til å vitne om Jesus og til å være et vitne for Ham.

I den byen jeg bor, vet jeg at det finnes mennesker fra ulike menigheter som kommer sammen og har møte på gaten og de prater med folk som er ute. Alle menigheter har ikke Alfa-kurs, men en eller to av disse menighetene har det. Det er et veldig bra tilbud til mennesker som er søkende eller som er ny-frelste. Det er en avslappet atmosfære og en kan komme med alle sine spørsmål og ingen spørsmål er dumme. Vi som har vært frelste lenge må ha tålmodighet med mennesker med en helt annen bakgrunn. Ting som vi er overbevist om, kan være store spørsmål for en som er ny.

Jeg tror at dere som er kallet til å være der ute, må be om ledning og også ha et program som passer den gruppen av mennesker som dere vil nå. Jeg har hørt om en stor aldersspredning der jeg bor og da kan en jo nå ulike aldersgrupper. Tenk også på om det skal være noe som gjør at mennesker stopper opp og lytter. Musikk, sang og drama er positive virkemidler i tillegg til enkle vitnesbyrd om Jesus. Folk kan ikke diskutere bort et personlig vitnesbyrd. Diskusjon tror jeg en skal unngå. Vi kristne er ikke der for å forsvare oss, men for å presentere det beste budskapet som finnes. Ingen annen kan presenter en som har tatt vår synd og skam og båret våre sykdommer. Jesus er fantastisk.

Om du nettopp har tatt imot Jesus, så søk etter en menighet der du kjenner deg hjemme. En del har faktisk tatt imot Jesus i sitt eget hjem.  Først trenger du en Bibel. Deretter et hjem der du kan bli tatt hånd om og være sammen med andre kristne. I kristenheten er det en stor variasjon av tilbud og det er viktig at du finner et sted som passer deg. Noen vil på en gudstjeneste med høy musikk og mye liv og røre mens andre ønsker å komme inn i et gudshus med rolig musikk og der en kan nyte en atmosfære av fred.

Om du er evangelist, press ingen til å gå i samme menighet som du selv. Vi er ulike individer og Gud kan tale til oss på ulike måter.

Er du som menighets-leder forberedt på å få nye barn? Barn er en fantastisk velsignelse, men det er mye jobb. Mange av de som blir frelste som voksne har en ryggsekk med seg. Noen kan vitne om at noe ble borte når de ble frelst og andre vitner om at åndskrefter forsvant under dåpen. Likevel hender ikke det alltid og det er viktig at en menighet har mennesker som elsker mennesker, ser  dem, ber dem med seg hjem og er der spesielt for de nye. Tar du avstand fordi de ser og kler seg litt annerledes? Jeg vet at det har skjedd i en menighet jeg kjenner godt. Jeg hørte om en menighet der det var flere prostituerte som hadde blitt frelste og de kom ikke i så fine kjoler til menigheten. Pastoren sa til kvinnene i menigheten at de skulle gi de nye litt tid og det tok ikke lang tid før de nye viste misunnelse for det de gamle kristne hadde på seg. Da var det dags for menigheten å gi dem penger til å kjøpe nye klær.

Menigheten er ikke bare til for nye barn, men hvordan tar menigheten hånd om de ulike aldersgrupper av mennesker som har vært kristne en stund? En del menigheter er styrt fra en plattform og medlemmene sitter år ut og år inn og titter i nakken på den som sitter foran. Om den åndelige maten er god, kan noen være fornøyd med det, men de fleste vil nok ønske å være mere aktive. Jeg tror på mindre grupper der en kan komme med sine private funderinger og sine private bønnebegjær. Det skulle også være et sted der en kan teste ut de nådegaver som Gud legger ned i Sine barn.

Jeg tror at en menighet skal være som et hjem der alle har en funksjon. En kropp har ulike deler, men de hører sammen. Slik er det også i menigheten. I Bibelen står det at når mennesker ser hvor mye vi elsker hverandre, da vil mennesker komme til oss. Dessverre har jeg i flere menigheter opplevd at folk misunner hverandre og sammenlikner seg med hverandre og det kan føre til sladder og baktalelse. Jeg har selv vært utsatt for mennesker som advarer mot meg uten å kjenne meg og uten å prate med meg. Jeg har hatt mange i sjelesorg som har vært utsatt for det samme. Da blir ikke menigheten et hyggelig og trygt sted å være. Noen ganger skal en prøve å ordne opp i slike saker, men om det ikke går, skal du be til Gud om du skal bytte menighet.

For at en skal vokse, må en ha gode vekstvilkår. Trygghet og kjærlighet er viktige ingredienser.

Til deg som er pastor: VÆR EN GOD PAPPA!

Mor Else