ER DU SEENDE?

 

ER DU SEENDE?

Noen av dere synes nok at jeg kommer med et dumt spørsmål nå. Jeg er ingen optiker og spør selvsagt ikke om du er blind eller har noen syns-skader. Derimot opplever jeg mye blindhet i Kristi Kropp og jeg opplever at mange har åndelige syns-skader. Jeg opplever det i sjelesorg så vel som i samtaler med kristne søsken. Noen ganger virker det som om enkelte grupper har blitt forblindet.

I 1.Korinter brev 13 står det mot slutten at vi skal se klarere og klarere. Meningen er jo at vi stadig skal vokse og bli mer lik Jesus og dess mer vi blir lik Ham, jo bedre åndelig syn får vi.

Både Gud og djevelen taler om å se. Gud har i sin nåde delt ut åndelig gaver som vi kaller nådegaver. Noen av disse gavene kalles for åpenbarings-gaver. Gud kan åpenbare sannheter i Guds Ord og Han kan åpenbare saker om andre for at de skal få hjelp. Du har sikkert vært på et møte og predikanten nevner spesielle sykdommer og sier at Gud helbreder dem nå. Predikanten har fått et kunnskaps-ord. Profetiens gave kan vise en ting som skal skje. Gaven til å prøve åndene hjelper en til å skille mellom det som kommer fra Gud og det som kommer fra djevelen. En del svelger alt uten å undersøke kilden til det åndelige. Apostelen Paulus hadde en gang en kvinne som fulgte ham i flere dager. Hun skrek at de var Guds tjenere og forkynte menneskene hvordan de skulle bli frelst. Det var jo sant, men Paulus visste at hun var en spåkvinne som tjente penger på å spå. Han tok til slutt autoritet over spådoms-ånden som for ut av henne og hun mistet evnen til å spå. (Apostelgjerningene 16:16) Jeg var nylig i et oppdrag på en alternativ messe og der var det flere spåkoner som tok 300 kroner for å spå i 20 minutter. Jeg var der for å be. Vårt evangelium er gratis og takk og lov for det.

Når jeg samtaler med mennesker og ber for mennesker, så får jeg ofte bilder. Jeg ser dem som et indre syn, men det er like klart som om jeg skulle se et maleri. Disse bildene klargjør ofte årsaken til et problem eller hvordan personen har det. De kan også vise meg hvordan jeg skal be og løsninger på problemer. Like etter jeg fikk denne gaven så var ikke bildene så klare som nå, men disse bildene er til stor hjelp for meg i arbeidet med mennesker. Jeg er så takknemlig for at disse bildene kommer fra Gud via Den Hellige Ånd.

Djevelen kan også skape bilder. Vi ser det i kunsten og i filmer og mye av det som vises på TV. Bilder kan klistre seg fast i våre hjerner. Det er derfor viktig at vi velger hva vi ser på. Det er skremmende med alt som vises for barn. De leker kanskje med et spill der de skyter ned noen, men like etterpå så reiser de seg igjen. Det skjer ikke i det virkelige livet. Vi har dessverre hørt om barn som har skutt andre. Jeg tror at disse har fått se feilaktige ting i tillegg til andre faktorer.

Jeg hadde nylig et par i sjelesorg. Jeg fikk et indre syn av at mannen hadde et fjell foran seg der det sto umulig i store bokstaver. I Matteus 21:21 står det at vi skal tale til fjellet og kaste det i havet. Først befale jeg skiltet med umulig å bli ødelagt. Deretter talte jeg til fjellet og rykket det bort. Da kunne han se muligheter han ikke kunne se fordi berget hadde vært i veien. Han ble seende.

Mange ganger godtar vi kristne situasjoner eller sykdommer fordi vi ikke ser hva det er som forårsaker dem eller ser løsninger. Jeg vil nevne en eldre mann som hadde Covid. Han hadde høy feber og kom til sykehuset halvt bevisstløs. Legene vurderte å legge ham i respirator, men da sa en lege til en annen: « Denne mannen kommer antagelig ikke levende ut.» Da så den syke mannen en stor svart slange rundt sin arm og han klarte å befale den å forlate ham. I løpet av to timer hadde feberen sunket ned til det normale. Hadde han ikke sett denne ormen, hadde han kanskje vært død.

Jeg hadde lært meg å lese Bibelen som barn, men dagen etter jeg ble åndsdøpt, åpnet Bibelen seg for meg med mange sannheter som jeg hadde vært blind for tidligere. Bibelen ble mer og mer spennende for meg.

                                  Den Hellige Ånd opplyste Ordet.

En del ganger tror jeg kristne leser Ordet på grunn av plikt og de ser ikke hva som Ordet sier. Dessuten så jeg for noen kvelder siden at mange mennesker både kristne og ikke-troende hadde en ånd som forblindet dem. Det hindret dem i å se sannheten. Den kan formørke deler av Bibelen som djevelen ikke vil at vi mennesker skal se.

En predikant sa en gang at vi kunne være hjemme-blinde, med andre ord så var det lettere å se problemer hos andre enn seg selv. Jeg vil verken være hjemme-blind eller være forblindet når det gjelder Guds Ord.

En del mennesker lever som strutsen. Den gjemmer hodet i sanden. Det gjør mange kristne også. De vil ikke se noe av det som pågår rundt en. Noen ser bare det negative og noen er nærsynte mens andre er langsynte. Det vil si at noen ser det som gjelder dem selv eller de aller nærmeste. Andre er ikke opptatt av det nære, men av det som foregår langt borte.

Vet du hva?

JEG VIL SE GUD, MEG SELV OG VERDEN GJENNOM GUDS BRILLER!

Mor Else