TROR DU PÅ VEKKELSE?

TROR DU PÅ VEKKELSE?

 

Om du tror på vekkelse, så er mitt neste spørsmål: Hva gjør du for at den skal komme?

Hvor jeg enn kommer i kristne grupper eller menigheter, så hører jeg at vi må be om vekkelse. Dette har jeg hørt i årevis. Noen sier at den er her, men at vi må ta imot det og tro det.

Jeg har et annet spørsmål: Hva er vekkelse? Jeg har slått opp på betydelsen av ordet. Det betyr en oppvåkning eller en omvendelse. Det kan gjelde et individ, men jeg tror vi som oftest tenker på vekkelse som en kollektiv øket åndelig opplevelse eller oppvåkning. Når vi snakker om oppvåkning, så må det være noe vi skal våkne opp fra. Når vi skal på arbeid om morgenen, så pleier vi å sette på alarmklokken for å våkne. Vi trenger også nå en åndelig alarmklokke som vekker oss og gjør oss rede for vekkelse. Egentlig så synes jeg at denne alarmklokken ringer hver dag. Det er bare å slå på nyheter eller lese dagens avis, så hører vi om stadig nye hendelser og trusler i verden som kan lede til krig, naturkatastrofe, sult eller andre forferdelige ulykker. Har vi blitt så vant til å høre om katastrofer at de ikke rører oss lenger? Er de langt borte, så bryr vi oss kanskje ikke lenger, men kommer de nærmere, så er det ikke like lett å ignorere dem. Noen lever i konstant frykt for hva som kan skje og frykt kan lede til lammelse og en passiv holdning. Det ligger ingen vekkelse i det.

I Lukas 15 leser vi om to brødre. Den ene tok farsarven og sløste bort og han levde et syndig liv mens den andre hjalp faren og gjorde tilsynelatende ikke noe galt. En dag kom den fortapte sønnen til seg selv og innså at han levde mye verre enn tjenerne til sin far. Han omvendte seg og kom hjem til sin far som tok imot ham med åpne armer. Han opplevde en vekkelse i sitt liv. Han hadde kommet på feil vei, men han vendte om og kom hjem. Dette kan skje hver eneste en av oss.

           Vi har gått feil, får en oppvåkning, vender om og kommer rett.

Når vi leser om vekkelseshistorier, så er det ikke de individuelle opplevelser vi leser mest om, men at vekkelse har gjort at et lite eller større område har blitt forandret. Noen ganger skjer det ved at en har bedt og forberedt en kampanje i lang tid og ofte innebærer det at flere menigheter har gått sammen om å forberede vekkelsen. Jeg husker at min pappa var med i en komite i Oslo når jeg var ungdom. De forberedte møter med Billy Graham. Mange ulike menigheter gikk sammen for å ta ansvar for møtene. To av mine venninner ble frelst under disse vekkelses-kampanjer. Mange ble frelste, men vekkelsen fortsatte ikke etter Billy Graham hadde reist, men jeg tror at mange av de nyomvendte ble bevart i troen.

I nyere tid har vi hørt om vekkelse i USA, Canada, ulike steder i Afrika, Asia og Europa. Det som preger en vekkelse er at mennesker omvender seg til Jesus. Det skjer gjerne tegn og under og Den Hellige Ånd manifesterer seg på ulike måter på de forskjellige steder. Det er ikke bare på møter at Den Hellige Ånd manifesterer seg, men mennesker kan komme i syndenød på jobben, kriminaliteten blir mindre og jordbruket kan forbedres i disse områdene. Det blir mere vanlig å snakke om Jesus og mange kan vitne om et møte med Ham. En del ganger kommer vekkelsen gjennom en spesielt salvet predikant, mens det andre ganger blir en ansiktsløs vekkelse. Folk er sultne på mer av Gud og mange reiser langt for å oppleve mer av Ham og mange av disse tar med seg vekkelsesvinden hjem.

Jeg har lest om vekkelser der en ikke har planlagte møter, men Ånden er så sterk at mennesker kommer i syndenød der de befinner seg. Det kan være møter, men det er ikke det faste programmet med tre sanger, opplysninger og to sanger til før en preken. Nei, Ånden gjør hva Den vil og når den vil.

                        En sann vekkelse er fri for menneskelig kontroll.

Jeg tror på vekkelse, men hva kan jeg gjøre for at det skal komme en vekkelse til mitt område og til min kirke? Jeg tror at jeg kan komme nærmere Jesus, søke Ham først som det står i Matteus 6:33. Jeg trenger å bekjenne synd og omvende meg fra synd og uvaner som binder meg. Jeg kan be om renselse for meg selv, min familie og min menighet. En kan be om at den Hellige Ånd kommer over mennesker og stedet der jeg bor. Vi er alle kalt til å være levende vitner for Jesus og fortelle om Ham der Herren leder oss. Om mange gjør det samme over tid, tror jeg vi får bønnesvar og til slutt en vekkelse. Jeg kan ikke bestemme når det blir en vekkelse, men jeg kan gjøre min del for å forberede for den.

LA OSS FORBEREDE FOR VEKKELSE!

Mor Else