KLARER VI Å VENTE?

KLARER VI Å VENTE?

 

Vi har et ordspråk som sier at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Dessverre så klarer ikke vi mennesker å vente til vi får det som er godt. Jeg vet om flere som så gjerne ville gifte seg. De ba, men det virket ikke som de fikk bønnesvar. De jeg tenker på ville ha en kristen partner, men når han eller hun ikke kom, så senket de kravene ettersom de ble mer og mer desperate. Noen søkte derfor en ikke-troende. Andre søkte kristne, men alle kristne er ikke verken friske eller helliggjort, men i sin desperasjon senket de kravene. I noen tilfeller har det ført til tragedier eller skilsmisse. Hvorfor nevner jeg dette? Jo, for de hadde ikke tid til å vente.

Jeg vet om mennesker som har gått fram til forbønn for en sykdom. Dersom de ikke ble umiddelbart helbredet, så ble de skuffet og søkte kanskje til alternative løsninger som har sin rot i det okkulte. Jeg er ikke imot leger og medisiner, men det finnes alternative løsninger som ikke er bra. Yoga er et slikt eksempel. En del kaller det for gymnastikk, men sannheten er at yoga har sin rot i Hinduismen og hver posisjon er oppkalt etter en gud eller det jeg kaller en avgud. Det er derfor ikke bare gymnastikk. Andre snakker seg ut og bort fra bønnesvaret. De merket ikke en forskjell i kroppen med en gang og det førte til at de begynte å si at det ikke fungerte eller Gud ville ikke helbrede dem eller kanskje Han ikke helbreder. Kanskje alt snakk om helbredelse ikke stemmer. De kommer med tvil og vantro og det kan hindre bønnesvaret da Hebreerbrevet 11:6 sier at uten tro kan vi ikke behage Gud eller være til glede for Ham som det står i andre oversettelser.

I Jesaja 28:16 står det at den som tror haster ikke. I Romerbrevet 9:33 og i 1.Peter 2:6 står det at den som tror på Gud ikke skal bli til skamme. Dersom vi tror på Gud som sier i Jeremia 33:3 at vi skal rope på Ham, så vil Han svare oss og fortelle oss store og ufattelige ting som vi ikke kjenner til, da vet vi at bønnesvaret alltid er på vei. Les Markus 11:24. Der står det: « Alt dere ber om i bønnene deres-tro at dere har fått det, og dere skal få det.» Tror vi at Bibelen er sann, eller tror vi det ikke? Jeg har selv måttet bekjenne vantro og tvil som synd, ikke bare en gang, men mange ganger. Jeg tror ikke at jeg er alene om å ha tvil og vantro. b

Når vi blir utålmodige, så tror vi kanskje at vi må hjelpe Gud litt og vi begynner å lete etter løsninger selv. Jeg har allerede nevnt at det ikke er så lurt. Vi kan gå til Abraham og Sara i Bibelen. Gud hadde lovet dem en sønn, men det drøyde og Sara forslo at Abraham hadde sex med hennes tjenerinne Hagar. Hun ble gravid og skulle føde en sønn som ble kalt Ismael. Etter det ble også Sara gravid og hun fødte en sønn Isak. Da ville Sara at Abraham drev dem bort fra deres hus. Det var ikke lett for Abraham siden Ismael var hans sønn, men han ba dem forlate dem. Hagar trodde at sønnen skulle dø i skogen, men Herren hadde sin hånd på ham og sa at Ismael skulle bli til et stort folkeslag. Vi kaller ofte Ismael for en B-plan og Isak for en A-plan. På grunn av denne B-planen, føres det fremdeles krig mellom etterkommerne av Isak og Ismael. Denne historien er et typisk eksempel på noen som ikke kunne vente på det som var lovet.

Vi kan også gå til en annen mann i Bibelen, nemlig Noah. Gud hadde bedt han om å bygge en ark, men det tok lang tid og mens han bygde var det mange som hånte ham og mobbet ham. Sluttet han å bygge? Nei, han fortsatte til alt var klart og han kunne ta med seg sin familie og en hunn og en han av rene og urene dyr, pluss fugler og annet som Herren ville bevare. Det kom nemlig en storflom og alt døde som ikke var reddet av arken. Noah var 600 år når storflommen kom. Han kunne ha gitt opp for lenge siden. Folk ble mye eldre på den tiden. Likevel er hans utholdenhet imponerende.

Bibelen sier ikke at vi ikke kommer til å møte vanskeligheter. Nei, den siste setningen i Matteus 6 sier at hver dag har nok med sin egen plage. Vi skal derfor ikke bekymre oss for morgendagen, men kaste alle våre bekymringer på Ham som kan løse dem. Det står også at vi kan bli forfulgt for vår tros skyld, men da skal vi glede oss står det.

De fleste av oss tenker som barn. De vil ha sine ønsker og lyster tilfredsstilt nå. Du har sikkert hørt skrikende barn i butikken. De peker på noe de vil ha og de vil ha det nå. Vi kan også ble som dem. Når Gud venter, kan vi bli sure og anklagende. Gud kommer aldri for sent, men noen ganger synes jeg Han venter med bønnesvaret til siste øyeblikk. Jeg hørte for noen måneder siden om en ung jente som skulle reise ut som misjonær. Hun hadde ikke de 30 000 som hun trengte, men dagen før hun skulle reise fikk hun dem. Hun hadde ikke mast noen om penger, men bedt og Gud hadde en løsning.

Noen ganger skal vi vente på Gud og hvile i at Han er for oss og Han vil svare oss. Andre ganger vil Han at vi skal ta steg i tro for å få et resultat. Når vi lever nære Herren, kan vi være lydhøre for når vi skal være stille og når vi skal agere. Om du synes at ting tar tid, så spør Herren om det er noe du skal gjøre?

Det står i Romerbrevet 2:7 at de som tålmodig gjør det gode og søker herlighet, ære og uforgjengelighet, får evig liv.

SØK FØRST GUDS RIKE OG HANS RETTFERDIGHET, SÅ SKAL DERE FÅ ALT DET ANDRE I TILLEGG. (Matteus 6:33)

Mor Else